En lastbil som åker på fuktig asfalt

Alfredsson transport sluter cirkeln med hållbara transporter

För logistikföretaget Alfredsson transport i Norrköping är hållbarhet en central prioritet. 2018 köpte de marknadens två första serieproducerade lastbilar som drivs av flytande biogas, och sedan dess har det successivt blivit fler. Till halvårsskiftet kommer de ha tio LBG-lastbilar i drift.

Acceptera kakor (cookies) för att se innehållet.

Sedan starten 1937 har familjeföretaget Alfredsson transport genomgått en imponerande utveckling. Vad som från början bestod av en enda bil är idag ett av Norrköpings största åkerier med över 100 anställda. Fordonsparken har vuxit till 68 bilar och företagets transportrutt täcker hela Sverige och delar av Norge. Trots expansionen, är bröderna Erik och Magnus Alfredsson måna om att bevara känslan i lilla, familjära bolaget.

– Vi arbetar med personlig tillgänglighet och strävar hela tiden mot att närma oss våra kunder och deras värderingar, berättar Erik Alfredsson, VD.

Beslutet att investera i LBG-lastbilar togs vid årsskiftet 2018. Bröderna hade länge satsat på hållbarhet, men letade efter sätt att avancera ytterligare. De fick nys om biogasdrivna lastbilar med tekniken hos en dieselmotor och beslöt sig för att slå till. Sedan dess har Erik och Magnus inte nyinvesterat i annat än LBG-bilar.

– Vi är fantastiska nöjda. Bilarna går bra, vi minskar vår klimatpåverkan och har fått ännu bättre kundlojalitet. Marknaden efterfrågar fossilfria transporter så förtroendet hos kunderna har definitivt ökat, säger Erik.

Porträttbild på en man i grön tröja

”En LBG-lastbil är 17–23 % billigare i drift”

Men det är inte bara kundlojaliteten som förbättrats. Även bolagets totalekonomi har utvecklats positivt.

– Beroende på variation i OPEC-priset, har vi kommit fram till att en LBG-lastbil är 17–23 % billigare i drift än våra andra lastbilar. Och då har vi räknat med servicekostnader. Det är en enorm besparing med tanke på att 25 % av vår omsättning är bränsle, berättar Erik.

Utöver den egna verksamheten, transporterar Alfredssons även CBG och LBG på uppdrag av oss på Svensk biogas. Samarbetet omfattar hela Östergötland samt Västervik och innebär att cirkeln av fossilfria transporter slutits. För bilarna som transporterar biogasen drivs självklart på LBG.

– Det är ett utvecklande samarbete som känns väldigt naturligt. Vi tror ju på, och använder, produkten själva, säger Erik.

"Vi är fantastiska nöjda. Bilarna går bra, vi minskar vår klimatpåverkan och har fått ännu bättre kundlojalitet. Marknaden efterfrågar fossilfria transporter så förtroendet hos kunderna har definitivt ökat."

En lastbil som tankas med flytande biogas

Framtiden är grön

Får Erik sia om framtiden är han övertygad om att det inom kort kommer rulla många fler LBG-lastbilar på vägarna.

– Fler och fler kommer få upp ögonen för den goda totalekonomin och vikten av en hållbar omställning, säger Erik.